Villany-
motor

Útmutató

Villany-
motor

Útmutató

INTERAKTÍV SEGÉDANYAG

villanymotor kiválasztásához
és beüzemeléséhez

MAGYARORSZÁGON MINDEN GÉP MŰKÖDJÖN!

A tökéletes villanymotort szeretnéd?
Ne fuss bele tipikus hibákba!

Először is, gratulálok, hogy fejleszteni szeretnéd a tudásod és letöltötted ezt az anyagot. Meglátod, hogy akár gépgyártóként, karbantartóként vagy esetleg tervezőmérnökként olvasod, hasznos lesz számodra!

Kiss László vagyok, hajtástechnikai szakértő. Nem próbálok versenyre kelni a villamossági szakembereket képző intézményekkel, de elegendő segítséget adok ahhoz, hogy magabiztosan válassz villanymotort a Chemplextől!
Pont olyat, amilyenre a gépednek szüksége van. Ha villamosipari szakivá szeretnél válni, akkor bizony tovább kell tanulnod. 🙂

Összegyűjtöttem minden alapvető információt, hogy a rendelés és beüzemelés sima ügy legyen!

Azt vettem észre, hogy olykor tapasztalt szakemberek is belefutnak olyan bakikba, amik ezzel az egyszerű útmutatóval könnyedén elkerülhetők. A rövid leírásokkal és videókkal átláthatóvá tettem számodra a tájékozódást webshopunkban és hasznos tippekkel segítek, hogy villanymotorod tökéletesen működjön.

Rendelj gyorsan, egyszerűen és biztosan azt, amire szükséged van!

A tökéletes villanymotort szeretnéd?
Ne fuss bele tipikus hibákba!

Először is, gratulálok, hogy fejleszteni szeretnéd a tudásod és letöltötted ezt az anyagot. Meglátod, hogy akár gépgyártóként, karbantartóként vagy esetleg tervezőmérnökként olvasod, hasznos lesz számodra!

Kiss László vagyok, hajtástechnikai szakértő. Nem próbálok versenyre kelni a villamossági szakembereket képző intézményekkel, de elegendő segítséget adok ahhoz, hogy magabiztosan válassz villanymotort a Chemplextől!
Pont olyat, amilyenre a gépednek szüksége van. Ha villamosipari szakivá szeretnél válni, akkor bizony tovább kell tanulnod. 🙂

Tartalomjegyzék

Tartalomjegyzék

1. Így válaszd ki a megfelelő villanymotort!

1. Így válaszd ki a megfelelő villanymotort!

Először is, gratulálok, hogy fejleszteni szeretnéd a tudásod és letöltötted ezt az anyagot. Meglátod, hogy akár gépgyártóként, karbantartóként vagy esetleg tervezőmérnökként olvasod, hasznos lesz számodra!

Kiss László vagyok, hajtástechnikai szakértő. Nem próbálok versenyre kelni a villamossági szakembereket képző intézményekkel, de elegendő segítséget adok ahhoz, hogy magabiztosan válassz villanymotort a Chemplextől!
Pont olyat, amilyenre a gépednek szüksége van. Ha villamosipari szakivá szeretnél válni, akkor bizony tovább kell tanulnod. 🙂

1.1. Mik az alap paraméterek?

Mik azok a mutatószámok amik a megfelelő villanymotor beszerzéshez elengedhetetlenek? A webshop.chemplex.hu webáruházat veszem alapul (mi mást is vennék?), aszerint haladunk:

  • Tápfeszültség

Az első dolog, amit a rendeléshez tudnod kell, a tápfeszültség, amiről a motort működtetni szeretnéd. A webáruházban egyfázisú és háromfázisú villanymotor választási lehetőséged van.

Kattints a webhopban a megfelelő ikonra és felére csökkentetted a választási lehetőségek számát!
Konkrétan az alapján kell választanod, hogy mekkora feszültség van a vezetéked végén, amit a villanymotorba be szeretnél kötni.
Az egyfázisú villanymotor 230 V lakossági tápfeszültségről, a háromfázisú motor ipari tápfeszültségről üzemel.
Az egyfázisú villanymotor 230 V lakossági tápfeszültségről, a háromfázisú motor ipari tápfeszültségről üzemel.
Konkrétan az alapján kell választanod, hogy mekkora feszültség van a vezetéked végén, amit a villanymotorba be szeretnél kötni.
  • Teljesítmény
A következő, amit ismerned kell, a motor teljesítménye, ezt az adattáblán kW-ban jelölik (ha már meglévő villanymotort szeretnél pótolni, csak meg kell nézned a réginek az adattábláját).
  • Motor fordulatszáma
A fordulatszám szintén fontos paraméter, az adattáblán fordulat/percben van jelölve. A webshop szűrőjében egyszerűen kijelölheted, amilyenre szükséged van.
Szánd rá az időt, hogy műszakilag a számodra legmegfelelőbbet válaszd ki, nehogy több kör futároztatás legyen belőle.

1.2. Milyen méreket kell figyelembe venni a rendeléskor?

Mik azok a méretekkel kapcsolatos alap adatok, amire szükséged van?
  • Motor peremének külső átmérője, jele: P
  • Furat osztókör átmérője, jele: M
  • Illesztőkör átmérője, jele: N
  • Tengelyátmérő, jele: D
Hol találod ezeket a méreteket?
Ha rámész a www.webshop.chemplex.hu oldalra és kiválasztasz egy tetszőleges villanymotort a listából, a letölthető dokumentumok között megtalálod a “Chemplex villanymotor méretek” pdf dokumentumban, amely a fő méreteket táblázatos formában tartalmazza.
Ha műszakilag kiválasztottad a megfelelő terméket, akkor nincs más dolgod, csak katt a megrendelésre!

Raktári tételnél 48 órán belül várható a csomag, de ha ennél gyorsabban van rá szükséged, személyesen is átveheted.

A vásárlástól számított 12 hónapig biztosítjuk a garanciát!

Valamit benéztél és mégsem azt sikerült rendelni, amit szeretnél beépíteni a gépbe? Keress minket bizalommal és kollégáink segítenek a korrekcióban! info@chemplex.hu

2. Villanymotort vettél? Ezt az 5 dolgot érdemes ellenőrizni!

2. Villanymotort vettél? Ezt az 5 dolgot érdemes ellenőrizni!

Ha meghozta a futárszolgálat a villanymotort, mit érdemes ellenőrizni az átvétel után? Mi mindig törekszünk rá, hogy tökéletes állapotban, a kért paramétereknek megfelelően érkezzen meg a rendelt termék, de az elővigyázatosság sosem árt.

2.1. Ahogy átvetted a csomagot mit nézz meg?

  • A doboz sértetlenségét
Nézd meg a dobozt, hogy esetleg megsérült-e a szállítás alatt.
  • MA címkét
Ellenőrizd, hogy a dobozon feltüntetett címke azokat az adatokat tartalmazza-e, amit megrendeltél. Egy kis figyelmességgel, sok fejfájást megtakaríthatsz.
  • A motor tengelyét
A kicsomagolt villanymotor tengelyét kézzel forgasd meg, hogy könnyen mozdul-e.
  • A villanymotor sértetlenségét
Vizsgáld át, hogy fizikai sérülés látszik-e a terméken. A tömszelece sokszor nincs beszerelve a kapocsdobozba, csak mellé van téve, de ha olyan gyártótól rendeletél, ahol ezt előre beszerelték, akkor mindenféleképpen a tömszelence sértetlenségét is ellenőrizd.
A Chemplexnél egyébként minden motort ellenőrzünk és megforgatunk kiszállítás előtt, minden villanymotorunk 100%- ban üresjáratban tesztelve van.
  • Az adattáblát
Olvasd le az adattáblát: a házméretet, pólusszámot, teljesítményt, fordulatszámot – tényleg ezt akartad rendelni? Figyelj oda arra, hogy az adattábla világosan jelzi azt is, hogy mikor kell deltába, mikor csillagba bekötni a kapocsléceket.
Ha nem használod fel azonnal a villanymotort, akkor ventillátorburkolatra állítva tudod tárolni.

3. Te is rutinból kötöd be a villanymotort? Hiba!

3. Te is rutinból kötöd be a villanymotort? Hiba!

Ha meghozta a futárszolgálat a villanymotort, mit érdemes ellenőrizni az átvétel után? Mi mindig törekszünk rá, hogy tökéletes állapotban, a kért paramétereknek megfelelően érkezzen meg a rendelt termék, de az elővigyázatosság sosem árt.
Nézzünk egy háromfázisú aszinkron motort, amelynél a tekercselésnek két fajtája van:
  • 230/400 V tekercselés
  • 400/690 V tekercselés
Ehhez tartozik két bekötési mód, a csillag vagy delta bekötés, ezt a kapocslécek elhelyezésével tudod kiválasztani.
I. delta bekötés: A kapocsléceket párhuzamosan kell egymáshoz képest elhelyezni.
II. csillag bekötés: A kapocsléceket sorban kell bekötni.
Az alapszabály, hogy azt a bekötési módot kell választani, amit az adattábla jelez, annál a tápfeszültség értéknél, ami nálad rendelkezésre áll. Azaz, meg kell nézni a feszültségértéket és a mellette szereplő piktogramot, és aszerint elvégezni a bekötést.
1. példa:
Ez a villanymotor 230/400 V-ra van megtekercselve, a piktogramok alapján a 230 V-hoz tartozik a delta bekötés, a 400 V üzemhez a csillag bekötés. Ha nekünk 230 V áll a rendelkezésünkre (mert pl.: egyfázisú bemenetű frekvenciaváltót használunk és annak a kimenetén 3×230 V van), akkor deltába kell kötnünk a villanymotort, viszont ha direkt háromfázisról vagy háromfázisú frekvenciaváltóról üzemeltetnénk a villanymotort, azaz 3×400 V-unk van, akkor csillagba kell bekötni.

2. példa:

Abban az esetben, ha 400/690 V-ra tekercselt villanymotorunk van, a 400 V mellett delta bekötési piktogram látható, a csillagbekötés a 690 V-hoz tartozik. Amennyiben háromfázisú frekvenciaváltónk van vagy 3×400 voltos direkthálózatra akarjuk bekötni és üzemeltetni ezt a villanymotort, akkor deltába kell kötni.
Soha ne megszokásból dolgozz, hanem mindig a tekercselésnek megfelelően, az adattábla, a tápfeszültség és a hozzátartozó piktogram alapján, mert egy rossz bekötés után már nem, vagy nem jól fog működni a berendezés.

4. Háromfázisú asszinkron motor bekötése

4. Háromfázisú asszinkron motor bekötése

A háromfázisú aszinkron villanymotor elsősorban ipari felhasználásra alkalmas. Az általánosan elterjed ilyen típusú villanymotoroknak két fajta bekötési módja van, a korábban említett csillag vagy delta, amelyeket a kapocslécek elhelyezésével tudsz kiválasztani, attól függően, hogy az adattáblán milyen piktogramot látsz.

4.1. Így kösd csillagba!

Ahogy fentebb már említettük a kapocsléceket ebben az esetben sorban kell bekötni.
A csillagbekötés illusztrálására egy háromfázisú villanymotort fogunk működtetni egy háromfázisú frekvenciaváltóval, aminél 3×400 V áll rendelkezésre. Az adattáblán 400 V mellett nálunk csillagbekötés jele látható.
Te azonban mindig a saját tápfeszültséged mértéke és a villanymotor adattábláján megjelenő tájékoztatás szerint járj el!

Nézzük a bekötést!

  • földelő vezeték földelési pontra
  • a 3 db fázisvezetőt bekötjük az U1, V1, W1 pontokra
  • forgatási próba
Ahogy kész, forgasd meg a villanymotort! Előfordulhat, hogy a forgásirány nem megfelelő. Amennyiben frekvenciaváltót használsz, paraméterben meg tudod változtatni programozással. Direkt hálózaról üzemeltetés esetén, bármelyik két fázis megcserélésével, a forgásirány is megfordul.
A Chemplextől rendelt háromfázisú villanymotorok, minden esetben le vannak tesztelve, ezért 3×400 V-os üzemre be vannak kötve. Ha egyfázisú frekvenciaváltóról szeretnéd üzemeltetni, akkor át kell kötnöd a villanymotort!

4.2. Így kösd deltába!

Delta bekötésnél a kapocsléceket egymással párhuzamosan kell elhelyezni.
Tegyük fel, hogy egy egyfázisú frekvenciaváltóval üzemeltetnéd a villanymotort, azaz 3×230 V áll a rendelkezésedre és ehhez kell kialakítani a bekötést.
A tőlünk vásárolt villanymotorok 100%-ban tesztelve vannak, a kapocsléceket csillagba kötve találod, ha 3×230 V-os üzemre van szükséged, akkor át kell kötnöd!
Nézzük a bekötést!
  • földelő vezeték földelési pontra
  • a 3 db fázisvezetőt bekötjük az U1, V1, W1 pontokra
  • forgatási próba
Ha a forgásirány számodra nem megfelelő, akkor ugyanúgy, mint a csillagbekötésnél, a frekvenciaváltó paraméterezésének megváltoztatásával vagy – direkt hálózatnál – bármely két fázis felcserélésével a forgásirány megváltoztatható.

5. Egyfázisú villanymotor

5. Egyfázisú villanymotor

Az egyfázisú villanymotor 230 V-ra van tekercselve, a működéshez szükséges 1×230 V tápfeszültség normál háztartási körülmények között is rendelkezésre áll. Azonban ezek a villanymotorok kizárólag háztartási vagy kisüzemi használatra alkalmasak
Az egyfázisú villanymotorok előnyei:
  • A tápfeszültség szinte mindig elérhető, a fent említett 1×230 V.
Az egyfázisú villanymotorok előnyei:
  • az egy üzemi kondenzátorral ellátott egyfázisú villanymotor nyomatéka kisebb, mint az azonos teljesítményű háromfázisú villanymotoré
  • zajosabb a működése
  • nagyobb a vibrációja
  • áramfelvétele miatt általában 3 kW a legmagasabb teljesítménye
  • jobban melegszik

5.1. Mit rejt a kapocsdoboz?

Ha belenézel az egyfázisú villanymotor kapocsdobozába, akkor a kapocslécek mellett van egy henger is. Mi ez a henger? Egy kondenzátor. Az egyfázisú tekercseléssel ellátott villanymotorokban nem keletkezik forgó, hanem csak pulzáló mágneses tér, ezért az ilyen gépeket segédberendezéssel kell indítani.
A Chemplex által forgalmazott villanymotorokban erre kondenzátort használunk.
Az egyfázisú motor álló részén ki van alakítva egy térben eltolt, második, úgynevezett segédfázis tekercselés, amely a kondenzátoron keresztül kapja meg a tápfeszültséget, így már egy fázisban eltolt mágneses tér jön létre és a villanymotor forogni fog.
Ha egy kondenzátor van a motorunkban, akkor az üzemi kondenzátor, indításkor és üzem közben is működik. Ennek az indító nyomatéka alacsony kb.: névleges nyomaték 40%-ka. Meg kell várni, amíg felpörög és csak utána lehet terhelni.
Az egyfázisú villanymotor – egy üzemi kondenzátorral – a terhelt indítást nem tolerálja!
Mikor kell két kondenzátor?
Abban az esetben, ha a terhelés nyomaték igénye induláskor magas, akkor indító kondenzátort is alkalmazni kell. Így két kondenzátor is kerül a villanymotorba, párhuzamosan bekötve egymással. Az indító kondenzátor csak addig van áram alatt, amíg a villanymotor felfut, utána egy áramrelé vagy egy centrifugálkapcsoló lekapcsolja.
A Chemplex Kft-nél csak üzemi kondenzátorral felszerelt villanymotort tudsz vásárolni!

5.2. Az egyfázisú villanymotor bekötése

Nézzük meg egy üzemi kondenzátorral felszerelt villanymotor bekötését.

  • tömszelencén keresztül húzzuk be a vezetékeket a kapocsdobozba
  • kössük be a földelő vezetéket a földelési pontra
  • U1 sorkapocsra szereljük a fázist vagy a nullát, a másik kapocslécre a másik vezetéket (mindegy, hogy a fázist és a nullát hová kötjük)
  • forgatási próba

Remélem, hasznosnak találtad az anyagot
és hamarosan szállíthatjuk a villanymotorodat!

Nagy tételben gondolkodsz?
Írj egyenesen nekem és segítek a komplett hajtásrendszered, üzemi technológiáid összeállításában és beszerzésében!
hajtomuszakerto@chemplex.hu
Vannak még kérdéseid?

Iratkozz fel Youtube csatornánkra! Ne felejsd el a sárga csengőt aktiválni, hogy értesítést kapj az új videókról!
Katt ide!

Ha bármiben segíthetek, gyere a Facebook oldalunkra! Minden kérdésedre válaszolok!
Katt ide!

Baráti üdvözlettel:
Kiss László
A Te hajtástechnikai szakértőd

MAGYARORSZÁGON MINDEN GÉP MŰKÖDJÖN!

Shopping Cart
Scroll to Top